Bewegen is belangrijk voor docenten en leerlingen

Bewegen is gezond voor mensen van alle leeftijden. Toch wordt er op school te weinig bewogen, door zowel leerlingen als docenten, en dat terwijl bewegen veel voordelen heeft. Uit onderzoek is gebleken dat slechts de helft van de kinderen in Nederland 60 minuten per dag bewegen. Het heeft geen zin om leerlingen de hele dag in een klaslokaal vast te houden in de hoop dat deze zoveel mogelijk informatie tot zich nemen. Het is veel effectiever om de leerlingen meerdere keren per dag te laten bewegen, zodat ze tussendoor veel beter informatie kunnen opnemen. Genoeg bewegen is cruciaal voor de goede ontwikkeling van kinderen. 

Bewegen is goed voor leerlingen 

Leerlingen meer laten bewegen heeft veel voordelen, zoals:

  • Beter concentratievermogen
  • Rustigere leerlingen
  • Gezondere leerlingen 

Door al deze voordelen gaan de cijfers van leerlingen ook nog eens vooruit. Hiervoor moeten kinderen wel de kans krijgen om te bewegen, en dit begint bij de school. Zo moet er tijd in het lesrooster vrij worden gemaakt voor beweging, aldus Kompan en Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Ook moet het schoolplein slim ingericht worden met leuke spellen. Je wilt dat deze spellen op het schoolplein de kinderen stimuleren om tussen de verschillende objecten te bewegen. Doordat de docenten een veel rustigere klas hebben met leerlingen welke zich beter kunnen concentreren zal deze de leerlingen veel meer kunnen leren. 
Tip: de hoverboard is razendpopulair onder jonge kids. Zie het als een kleine skateboard dat je met je voeten kan besturen. Leuke oefening om goed in balans te blijven!

Ook voor docenten veel voordelen

De focus ligt voornamelijk op het bewegen van de kinderen, waarbij de docenten vaak worden vergeten. Maar bewegen is voor docenten net zo belangrijk. Om optimaal les te kunnen geven moet een docent ook de minimale hoeveelheid beweging op een dag halen. De school kan hierin meewerken door de docenten te stimuleren met de fiets of te voet naar school te komen. 

Ten slotte heeft de docent ook een voorbeeldfunctie om de leerlingen te stimuleren. Door de docent een stappenteller te geven, of gebruik te laten maken van een smartphone met een stappenteller, kan de docent aan het einde van de dag zijn aantal stappen met de leerlingen delen. Hiermee geeft de docent het goede voorbeeld aan de leerlingen en het is een goede motivatie voor de docent om in de pauze eens een ommetje te maken. 

Ook toepasbaar in de les

Door de leerlingen vragen te laten beantwoorden door een aantal bewegingen te maken wordt bewegen een leuk spel. De docent moet hierbij wel het goede antwoord geven door zelf te bewegen, zo hebben zowel de docent als de leerlingen profijt van deze oefening. Het lesmateriaal kan een docent ook aanpassen op beweging. Moeten leerlingen iets leren meten doe dan niet iets op hun tafels, maar iets door het klaslokaal, of zelfs buiten. Laat de leerlingen bijvoorbeeld meten hoe groot het klaslokaal is, waarbij ze het eerst moeten raden door een aantal stappen te maken. Het belangrijkste is dat het bewegen leuk is om te doen.


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief