Alles telt Q

Er komt een opvolger van rekenmethode Alles telt 2! ThiemeMeulenhoff presenteert de eerste materialen tijdens de NOT 2019. Conceptauteur Marleen van de Wetering en contentontwerper Jolien Dragtstra lichten vast een tipje van de sluier op en bevragen elkaar over Alles telt Q.

Jolien: Waar ben jij als auteur het meest trots op?
Marleen: ‘Deze methode voor groep 1 t/m 8 gaat uit van kansen, ongeacht niveau! Wij zorgen dat leerlingen succeservaringen beleven waardoor rekenen steeds beter gaat en leuker wordt. Er is écht aandacht voor iedere leerling.’

Marleen: Alles telt Q is een doorontwikkeling op Alles telt 2. Waarom Q en niet 3 of Z bijvoorbeeld?
Jolien: ‘De letter Q geeft continuïteit aan. Je ziet het terug in de afgesloten cirkel van de Q waarbij het streepje de link met de buitenwereld, de gebruiker, is. Je mag vanaf nu continue doorontwikkeling verwachten. We hebben veel met gebruikers (en niet-gebruikers) maar ook met leerlingen gesproken. Wat vinden zij ervan en waar hebben ze behoefte aan? Dit proces blijven we herhalen. Uiteindelijk maakt de leerkracht het geheel rond.’

Marleen: Hoe is de verhouding tussen papier en digitale middelen in de methode?
Jolien: ‘Eén van de belangrijke pij lers binnen Alles telt Q is keuzevrijheid. Leerkrachten kunnen zelf bepalen of de klas op papier of digitaal werkt. Elk jaar kun je als leerkracht opnieuw kiezen voor papier of digitaal. Dit kan zelfs per leerling verschillen. Op papier zij n er 3 niveaus. Het basiswerkschrift, het maatwerkschrift en het pluswerkschrift. De software is adaptief.’

Marleen: Hoe houdt de methode rekening met de werkdruk van leerkrachten tegenwoordig?
Jolien: ‘Er is een cockpit-functie die je ondersteunt voor, tijdens en na de lessen. Uiteraard ben je als  leerkracht altijd in de lead. Sta je al langer voor de klas, dan maak je vooral gebruik van de monitoring van leerling, dat bespaart tijd. Ben je nieuw of zit je in een invalpool, dan heb je binnen een paar minuten al in zicht in waar de leerlingen zijn.’

Jolien: Hoe heb je ervoor gezorgd dat leerlingen gemotiveerd worden en blijven?
Marleen: ‘Om een nieuw onderdeel goed te starten, zijn er aansprekende introductiefilmpjes. Ook krijgt elke leerling een ‘Q-schrift’ waarin ze zelfstandig opdrachten kunnen maken. De opdrachten sluiten aan bij het leerdoel, maar vragen ook 21e eeuwse vaardigheden zoals samenwerken en computational thinking.’

Jolien: Hoe zorg je voor succeservaringen?
Marleen: ‘We gaan er vanuit dat iedere leerling dezelfde instructie krijgt, maar er is ruimte om extra instructie te geven aan de zwakkere of juist sterke rekenaars. In de methode is veel aandacht voor herhaling en inoefening. Instructie is een kwestie van doceren en doseren. Hierbij blijft de persoonlijke interactie met de leerkracht voor de leerling essentieel. Wij geloven in succeservaringen van alle leerlingen!’

Meer weten over Alles telt Q. Bezoek ThiemeMeulenhoff op de NOT in hal 1, stand D034.


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief