Beïnvloed bestuur onderwijskwaliteit?

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat er weinig bekend is over of en hoe schoolbesturen invloed kunnen uitoefenen op onderwijskwaliteit. De onderzoekers vonden weinig bewijs dat de hoge verwachtingen van de bijdrage van besturen aan onderwijskwaliteit rechtvaardigt.

Grote diversiteit

Volgens bestuurskundige Marlies Honingh zijn er weinig studies die iets zeggen over de relatie tussen schoolbesturen en onderwijskwaliteit. Ze zegt tevens dat het lastig is om: 'de Nederlandse situatie te vergelijken met andere landen, de verschillen zijn daarvoor te groot.’ De samenstelling van de besturen, de bestuurlijke context en de bestuursmodellen zijn te divers.

Leerlingprestaties staan te centraal

Ook is het volgens Honingh de vraag wat we onder onderwijskwaliteit moeten verstaan. ‘De meeste studies definiëren het slechts op basis van leerlingprestaties, zoals citoscores of het behaalde schoolniveau.’ Volgens Honingh is dat een erg beperkte opvatting van onderwijskwaliteit. ‘Andere aspecten, zoals maatschappelijke vorming, tevredenheid van leerlingen of een veilig leerklimaat, worden er nauwelijks bij betrokken.' Ze noemt deze aspecten echter zeer relevant.

Wat is goed onderwijs?

Honingh: ‘In de praktijk zijn schoolbestuurders verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit. Het gevaar bestaat dat zij hun handelen baseren op richtlijnen en methoden waarvan de werking en overeenstemming met de Nederlandse context niet of onvoldoende bewezen is. Het is daarom belangrijk dat de rol en de waarde van schoolbesturen voor onderwijskwaliteit beter worden onderzocht. Honingh: ‘Besturen doen er wel degelijk toe, maar ze moeten bedenken wat ze verstaan onder onderwijskwaliteit voor hun eigen school.’

Maatwerk en dialoog

‘Besturen hebben een contextgeboden taak’, vervolgt Honingh. ‘Die context kan erg verschillen. Het maakt nogal uit of een school in Amsterdam-Zuid of in de Indische buurt staat. Wat voor de ene school nodig is om de kwaliteit te verbeteren, hoeft niet voor de andere school te gelden. Dat betekent dus maatwerk. De dialoog tussen bestuur en schoolleider is heel belangrijk, net als de interactie en samenwerking met andere betrokkenen.’

 


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief