Bijna 18 procent tieners leest slecht

Bijna 18 procent van de Nederlandse 15-jarigen kan slecht lezen en hun aantal is groeiende. Volgens de Stichting Lezen en Schrijven moet er ingegrepen worden bij deze ‘vergeten groep’. Dit meldt het AD.

Geen ondertiteling kunnen volgen

Uit onderzoek blijkt dat 18 procent van de Nederlandse 15-jarigen niet is staat is een brief van de gemeente te lezen of ondertiteling van een film te volgen. In 2003 was dat nog 11,5 procent. De cijfers komen naar voren in de meest recente internationale PISA-studie, die iedere drie jaar onder 15-jarigen wordt gehouden.

'Preventie door interventie'

Directeur Merel Heimens Visser van Stichting Lezen en Schrijven maakt zich zorgen over deze trend die wordt beschreven in het rapport ‘Preventie door interventie’. Eén op de tien leerlingen in groep acht van de basisschool beheerst het Nederlands niet voldoende. De aantallen lopen op in het vervolgonderwijs naar één op de zes onder 15-jarigen en tot één op de drie op MBO-2 niveau. “Hoe verderop in de schoolcarrière, hoe akeliger de cijfers worden.”

Minder lezen

Er is geen oorzaak bekend voor de slechter wordende leesprestaties. Jongeren (en kinderen) lezen minder dan vroeger, daardoor gaat hun leesvaardigheid niet vooruit, maar mogelijk zelfs achteruit.

Vergeten groep

Voor basisschoolkinderen en peuters is er genoeg aandacht en speciale lesprogramma's als er problemen zijn met lezen. Voor jongeren is die aandacht er nauwelijks. Heimens Visser: ,,Ze vormen een vergeten groep, terwijl ingrijpen op die leeftijd nog een belangrijke impact kan hebben. Hun hersenen werken als een spons.”

Laaggeletterdheid stijgt

In het rapport staat dat de leesproblemen in Nederland een zorgwekkende kant op gaan. Zowel onder jongeren als volwassenen stijgt de laaggeletterdheid. Volgens Heimens Visser verklaart de komst van vluchtelingen niet de hele stijging, daarvoor is de toestroom van vluchtelingen niet groot genoeg.

Veel leed bij laaggeletterden

Met moeilijk kunnen lezen gaat veel leed gepaard. ,,Mensen die laaggeletterd zijn, zijn ongelukkiger. Ze leven 6 jaar korter, hebben drie keer zo vaak een uitkering, hebben lage inkomens en komen vaker in de schulden.” Ze kosten vanwege de vele problemen de samenleving ook veel geld. ,,Er moet ingegrepen worden. Het blijft anders dweilen met de kraan open.”

 


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief