Gespot op NOT2019: Jauke

‘Pas op het moment dat je gaat doen, ga je leren’

Bij de Mancave horen we een harde klap. Bam, spijker in de stam! Er wordt hier driftig hamertje tik gespeeld. ‘Dat is bewegend leren’, lacht vierdejaars Fontys student Jauke.

Jauke is uitgenodigd om een dagje te kijken bij de Mancave. Zijn laatste opdracht heeft hij namelijk met een groepje medestudenten een visie neergezet die, zoals hij op z’n Eindhovens zegt: ‘een bietje anders is.’ Jauke: ‘We zijn uitgegaan van de motivatie van kinderen om te leren. En de ruimte waarin ze leren. We hebben een terrein voorgesteld, waar de school centraal staat, met veel groen en waar ook bedrijven samenkomen met de school. Bedrijven op sociaal vlak en economisch vlak. De kinderen leren in de school, in de ateliers en lokalen maar daarbij is er veel contact met de bedrijven op het terrein. Zo kunnen ze de vragen waar ze zelf in geïnteresseerd zijn proberen te beantwoorden. Wij denken dat kinderen door het beantwoorden van hun eigen vragen veel gemotiveerder zijn om te gaan leren.  Volgens de theorie klopt het plan. Maar je krijgt dit niet met acht studenten zomaar van de grond, het is een toekomstbeeld.’

Waarom wil Jauke leraar worden/zijn eigenlijk?

‘Ik krijg er heel veel energie van als ik een kind iets geleerd heb. Vaak krijg je daar achteraf een bevestiging van. Dan stel je een kind een vraag en krijg je een antwoord dat jij hem geleerd hebt. Daar krijg ik een kick van! Het idee dat ik iets vertel of een kind iets laat doen waar hij of zij slimmer door naar huis gaat, dat is mooi! Niet alleen slim qua IQ maar ook straatslim. De dingen leren die ze nodig hebben. Diversiteit is daar ook belangrijk in. Het onderwijs moet wat meer in balans. We hebben het steeds over veel meer juffen dan meesters, maar zelf heb ik altijd een meester gehad. Dat is dus weer de andere kant. Het is niet het een of het ander. Juist een combinatie van meester/juf, oud/jong, verschillende culturen… Je leidt een kind op naar een plaats in de maatschappij. Op het moment dat je die maatschappij creëert in de school of op de plek waar kinderen leren, bereid je hen echt voor. Dat gaat pas als je zo dicht mogelijk bij die maatschappij gaat zitten.’

Daar hoort volgens jou ook ICT bij.

‘Dat gaat zo snel. Ik heb een minor gedaan Kind, Leren, Media. Niet om te leren wat er nu is, maar vooral hoe ik kan zorgen dat ik over tien jaar niet achterloop. Dat gebruik ik ook in mijn lessen. Ik doe mijn afstudeerstage op een school waar ze een kist hebben met Virtual Reality-spullen. Zoiets toe kunnen voegen aan je les, is echt heel gaaf. Je kunt naar een onderwerp toe. Dat is waardevol. Ik loop stage bij groep 7/8 maar ik heb ook de kleuters laten kennismaken met VR. Alle kleuters kregen een bril op. “Kijk eens waar we zijn! We zijn in Parijs!” Prachtig!’

‘Pas op het moment dat je gaat doen, ga je leren. Ik kan het allemaal wel vertellen maar als een kind voor een skelet staat en hij kan organen door VR ‘voelen’ en bekijken, leert hij pas echt!’


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief