Kwispellezen helpt kinderen met lezen

Hulphond Nederland en de Bibliotheek Midden-Brabant introduceren met Kwispellezen een nieuwe en succesvolle methode voor kinderen die moeite hebben met lezen. Het voorlezen aan een hond bezorgt de kinderen een succeservaring. De individuele voorleessessies vergroten hun zelfvertrouwen en de motivatie om te lezen, met als gevolg dat ook hun leesvaardigheid toeneemt. Dit blijkt uit een pilot project dat in 2017 plaats vond in de Bibliotheek Waalwijk. Op dit moment verlaat nog steeds 1 op de 10 kinderen de basisschool met een lees- en/of taalachterstand, blijkt uit onderzoek van Stichting Lezen en Schrijven.

Voorlezen aan een hulphond

Bij Kwispellezen lezen kinderen uit groep 3 en 4 voor aan een speciaal opgeleide hond. Leerkrachten van betrokken basisscholen kunnen hiervoor leerlingen aanmelden die moeite hebben met leren lezen. Het gaat onder andere om zwakke lezers of kinderen met autisme, hoogbegaafdheid, ADHD, gedragsproblemen, faalangst of een zeer laag zelfvertrouwen. Deelnemende kinderen volgen een programma van acht individuele voorleessessies. Een sessie duurt 15 minuten en vindt een keer per week plaats. Hiervoor is een comfortabele voorleeshoek ingericht waar het kind makkelijk contact kan maken met de hond en in alle rust aan hem kan voorlezen. Ter afsluiting mag het kind de hond een beloning geven.

Leesconsulent

Bij de voorleessessie is een pedagogisch begeleider aanwezig die ervaring heeft met honden. Voor de sessies worden verder een vrijwilliger en leesconsulent van de bibliotheek ingezet. Zij bereiden de sessies voor en begeleiden de ouders/verzorgers die ook nadrukkelijk bij Kwispellezen worden betrokken.

Therapie-hulphonden

De honden die meedoen zijn door Hulphond Nederland opgeleide en gecertificeerde Therapie-hulphonden. Deze honden zijn speciaal opgeleid om met kinderen te werken. De honden verblijven bij gastgezinnen in de regio. De inzet van de hulphond werkt voor de kinderen (en ouders) motiverend en rustgevend. De hond is zodanig opgeleid dat externe prikkels hem weinig afleiden. Daarnaast voelt de hond goed aan welke mate van interactie tussen hem en het betreffende kind prettig werkt.

Ervaringen

Deelnemer D.: “Flex vond mijn verhaal leuk! Hij kwam dicht bij me liggen”.
Zijn moeder: “Mijn zoon begint het voorlezen aan hulphond Flex week na week fijner te vinden. Het lezen gaat ook steeds makkelijker”.

Een andere moeder noteerde: “De juffen merken dat het lezen een stuk beter gaat; zijn leestempo ligt hoger en hij heeft minder moeite met moeilijke woorden, hij pakt uit zichzelf een boekje uit de kast om te gaan lezen en sinds hij aan het voorleesproject meedoet leest hij ook voor in de klas. Dit heeft hij nog nooit eerder willen doen.”.

Leerkracht over een van de deelnemende kinderen: “Hij straalt nu vrolijkheid en blijheid uit wanneer hij vertelt over een boek. Heeft het als erg leuk ervaren om met Flex te lezen.”

Op basis van de succesvolle pilot hebben de Bibliotheek Midden-Brabant en Hulphond Nederland de ambitie om een grotere groep kinderen met leesproblemen via bibliotheken te laten deelnemen aan Kwispellezen. Zij zoeken hiervoor financiering.


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief