Steeds meer aandacht voor programmeren

Door de snelgroeiende behoefte aan mensen die de technische taal spreken, startten NEMO Science Museum, Platform Bèta Techniek en Google in 2013 het project Codestarter. Codestarter heeft tot doel gehad zoveel mogelijk kinderen na schooltijd kennis te laten maken met programmeren en coderen. De resultaten en aanbevelingen van vijf jaar Codestarter zijn gepresenteerd aan beleidsmakers, lokale overheden en stakeholders in de Openbare Bibliotheek Den Haag.

Aanbevelingen

Aanbevelingen zijn onder meer dat computational thinking niet incidenteel maar structureel bij jonge kinderen moet worden aangeboden, zodat de brug naar de arbeidsmarkt wordt gelegd. En dat zoveel mogelijk kinderen zowel in het basisonderwijs als bij naschoolse activiteiten in aanraking moeten komen met de vaardigheid van computational thinking en techniek, waardoor programmeren wordt gestimuleerd.

Digitale geletterdheid

Na vijf jaar ervaring met 140 partijen en jaarlijks 7.000 scholen is duidelijk dat steeds meer scholen aandacht besteden aan programmeren, maar ook dat die aandacht onregelmatig of eenmalig is. "Digitale geletterdheid moet een belangrijk onderdeel van het onderwijs zijn, daar zijn we het allemaal wel over eens. Dat gaat ook gebeuren met een nieuw curriculum op komst. Maar dan zijn we er nog niet. Hoe gaan scholen dat op een goede manier doen? Wat werkt, wat niet? We weten nog zo weinig. Laten we er voor waken dat we scholen opzadelen met verwachtingen, die niet realistisch zijn. Iedereen - bedrijven, wetenschappers, ouders, enzovoorts - moet bijdragen," aldus Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet.

Politiek belang

Tijdens de slotbijeenkomst in Den Haag werden genodigden geïnspireerd en uitgedaagd om het belang van computational thinking in te zien en dit breder zichtbaar en mogelijk te maken voor een toekomstbestendige maatschappij. In werksessies gingen beleidsmakers, stakeholders, ICT- en onderwijsdeskundigen met elkaar in gesprek over een betere aansluiting tussen primair en voortgezet onderwijs, gelijke kansen voor kinderen en het duurzaam maken van bestaande initiatieven.

Op de website van Codestarter zijn allerlei clubs en naschoolse activiteiten voor kinderen van 8 tot 12 jaar te vinden op het gebied van programmeren. Kijk voor meer informatie op www.codestarter.nl


Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief