Verhalen uit de praktijk deel 1: Drie online tools voor het vak Muziek

Bij PrimaOnderwijs willen we onderwijsprofessionals inspireren om het beste uit zichzelf en hun vakgebied te halen. Met de blogreeks ‘verhalen uit de praktijk’ geven we een kijkje in de keuken bij collega’s die graag hun tips en ervaringen delen. Lisa van Bennekom, muziekdocente op Het Baarnsch Lyceum, trapt af.

Ik was een lang weekend op Ameland toen ik afgelopen maart hoorde dat de scholen zouden sluiten. Bij thuiskomst had ik 24 uur de tijd om mijn offline muziekcurriculum om te gooien en mijn leerlingen uit klas 1 tot en met 5 havo/vwo te voorzien van online opdrachten voor de muziekles. Een uitdaging die ik met beide handen aanpakte omdat ik al veel langer de wens had om in de klas meer te doen met alles wat er online te vinden is aan muzikale apps en programma’s. Deze drie online tools zorgden ervoor dat mijn leerlingen niet alleen nuttig, maar ook met plezier het thuisonderwijs zijn doorgekomen voor het vak Muziek.

1. Bandlab (bandlab.com)

Beats maken, werken met lagen en loops, je eigen stem opnemen en bewerken, partijen maken voor instrumenten, en kunnen samenwerken als bandje: de mogelijkheden van Bandlab zijn eindeloos. Nu zijn er veel meer programma’s die dit kunnen bieden, maar wat mij aansprak aan Bandlab was de mogelijkheid om als groepje – ieder vanuit zijn of haar eigen huis – samen te kunnen werken aan een track en daarnaast is Bandlab gratis én te gebruiken op ieder device. Om mijn leerlingen op weg te helpen heb ik instructiefilmpjes gemaakt en die geplaatst op YouTube. Toen ik dezelfde week nog mailtjes kreeg van leerlingen dat ze het zo’n leuke opdracht vonden, wist ik dat ik op de goede weg zat. Onderbouwklassen kregen de opdracht om met loops een kort muziekstukje te maken met gebruik van verschillende muzikale lagen (zoals bas, akkoorden, melodie en ritme). In de bovenbouw heb ik de leerlingen een eigen song laten componeren in groepjes en deze laten inspelen en inzingen in Bandlab.
bandlab

2. Earz (earz.eu)

Ik gebruikte Earz al langer tijdens de muziekles als tool om solfège en muziektheorie te oefenen. Earz is ingericht als spel met levels, er zijn punten te verdienen en badges te winnen. Ik zette het regelmatig aan tijdens de les om klassikaal een melodisch of ritmisch dictee te doen of te luisteren naar intervallen, stijlen en instrumenten. Pas bij het thuisonderwijs ben ik ook andere functies van Earz gaan gebruiken, zoals het maken van (formatieve) toetsen. Het is heel handig dat je zelf meerkeuze- en open vragen kunt maken rond filmpjes en geluidsfragmenten. Vanuit mijn werkkamer kon ik precies zien wie er tijdens de les inlogde om te gaan oefenen met de vragen en welke scores er werden behaald. Earz zorgde ervoor dat ik mijn klassen goed heb kunnen voorbereiden op de eindtoets voor de zomervakantie, toen de leerlingen weer bij ons op school mochten komen.

Earz


3. Chrome Music Lab (musiclab.chromeexperiments.com)

Chrome Music Lab is heel geschikt om te gebruiken in het basisonderwijs als je beschikt over tablets in de klas. Mijn kinderen (van 3 en 8 jaar) hebben altijd veel lol bij het maken van ritmische patronen en melodieën. Het bleek echter ook voor middelbare scholieren een handige tool bij de online lessen, en dan met name de functie ‘Songmaker’. Tik maar eens ‘Chrome Music Lab’ in op YouTube en je ziet alle populaire nummers die je met Songmaker kunt namaken compleet met tutorial. Wat je componeert, kun je eenvoudig opslaan en delen met anderen. Ik gebruikte het om de compositiemethode twaalftoonstechniek (of: dodecafonie) uit de klassieke muziekgeschiedenis te behandelen in mijn bovenbouwklas. De leerlingen maakten twaalftoonreeksen in kreeftgang en omkering en deelden het resultaat online met mij. Een leuk voorbeeld van een abstract begrip leren begrijpen door het zelf te doen!

chrome musiclab
------
Over Lisa van Bennekom
Lisa van Bennekom is muziekdocente op Het Baarnsch Lyceum en werkt daarnaast freelance als redacteur en zangdocent bij Muziekles4kids (www.muziekles4kids.nl). Ze studeerde Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam en voltooide de Master Kunsteducatie. Haar passies zijn (meerstemmig) zingen, schrijven en fotograferen.


Plaats een reactie

Uw reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief
Controle Dit veld is niet juist ingevuld