Hoe krijgen leerlingen inzicht in wereldse vraagstukken?

In minder dan 100 jaar is de hoeveelheid mensen toegenomen van 2 miljard naar ruim 7,5 miljard. In 2050 zijn dat er bijna 10 miljard. Om onze planeet leefbaar te houden voor toekomstige generaties, zijn wereld-reddende innovaties nodig. De bright ideas challenge daagt daarom alle leerlingen uit groep 7 en 8 uit om creatieve oplossingen voor de wereld in 2050 te bedenken. Leerkracht Barbara de Vuijst van de Gooilandschool in Bussum vertelt waarom ze graag met haar school aan de challenge meedoet.

Voor de leerlingen van Barbara levert deelname aan de bright ideas challenge elk jaar veel op. ‘Al een aantal jaar doe ik mee met de bright ideas challenge met de plusklas groep 8. Ik vind het een fijn lesprogramma, mooi werkboek, goede en inspirerende filmpjes en er is altijd een leuke doe-opdracht. Kinderen leren goed om niet direct aan de slag te gaan met hun eerste idee, maar eerst te brainstormen en allerlei ideeën op te schrijven voordat ze daadwerkelijk hun uiteindelijke ideeën uitwerken. Dit zorgt voor veel meer creativiteit. Ook leren ze luisteren naar elkaar en dat een goede samenwerking nodig is om tot een mooi resultaat te komen.’

In de editie van 2019/2020 was de plusklas van Barbara de trotse kampioen met het idee van de waterwatch. ‘Mijn leerlingen wilden mensen bewust maken van het feit dat zoetwater schaars is. Met een app op je horloge die per huishouden aangeeft hoeveel water je per dag mag gebruiken en hoeveel water je al verbruikt hebt met je gezin, wilden ze dat bereiken.’

Wat Barbara prettig vindt aan de challenge is dat haar leerlingen inzicht in wereldse vraagstukken krijgen, zoals duurzamer leven, om aan de afspraken van het klimaatakkoord van 2050 te kunnen voldoen. ‘Tijdens de challenge wordt er aanspraak gemaakt op veel 21e eeuwse vaardigheden zoals analytisch denken, luisteren, plannen, organiseren, samenwerken en presenteren. En uiteindelijk vinden ze het heel leuk om aan een landelijke challenge mee te kunnen doen en iets te kunnen winnen. De teams dit jaar zijn nog gemotiveerder omdat ze zagen hoeveel aandacht mijn groepje vorig jaar had gekregen met hun winnende ontwerp.’

Over de bright ideas challenge

Hoe zorgen we ervoor dat ons leven slimmer, schoner en zuiniger is in 2050? Door anders te wonen, anders te verplaatsen en anders te produceren. Tijdens de bright ideas challenge bedenken leerlingen van groep 7 en 8 oplossingen voor deze grote uitdagingen. En er geldt maar één regel: alles kan, alles mag.

Ook meedoen? Meld jouw klas nu kosteloos aan voor de bright ideas challenge editie 2020/2021 via: www.brightideas.generationdiscover.nl/meedoen


Plaats een reactie

Uw reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief
Controle Dit veld is niet juist ingevuld