Wist je dít over hoogbegaafden?

Tijdens de ‘Week van de Hoogbegaafdheid’ is het doel kennis over hoogbegaafden te verspreiden, want er heerst tot op de dag van vandaag nog onwetendheid over deze groep én er zijn veel misverstanden. PrimaOnderwijs zet 8, misschien voor jou wel onbekende, feiten voor je op een rijtje. Doe er je voordeel mee in de klas!

1. Veel hoogbegaafden voelen zich eenzaam

Veel hoogbegaafden voelen zich eenzaam, omdat hun humor niet wordt begrepen of anderen hun denktempo niet kunnen bijhouden. Deze sociale behoefte wordt snel over het hoofd gezien, omdat ze geneigd zijn zich terug te trekken als ze geen gelijkgestemden kunnen vinden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de behoefte er niet is! 

2. Elk hoogbegaafd kind is ook hooggevoelig

Psychiater Dabrowski stelt dat een hoogbegaafd mens minder prikkels nodig heeft om reacties op te roepen. Hun zintuigen zijn extra ontwikkeld, waardoor zij bijvoorbeeld sneller last hebben van het kriebelen van labeltjes in kleding, harde geluiden of fel licht. Tot rust komen is voor deze groep dan ook extra moeilijk. Dit betekent overigens niet dat iedere hooggevoelige ook hoogbegaafd is. 

3. 1 op de 50

Maar liefst 2% van de bevolking is hoofbegaafd. Dat komt neer op 1 op de 50 mensen. In minstens de helft van de klassen in Nederland zit dan ook een kind dat hoogbegaafd is.

4. De helft weet het niet

Wetenschappers vermoeden dat 50% van de mensen die hoogbegaafd zijn nooit als dusdanig worden (h)erkend. Dit zou meerdere oorzaken hebben. Kinderen passen zich al op jonge leeftijd aan het niveau van de groep, zodat ze niet opvallen. Ook zou er te weinig bekend zijn over hoogbegaafdheid. Ouders zouden de symptomen daarom niet op tijd signaleren.

5. Meer dan een hoog IQ

Ben je hoogbegaafd, dan heb je een hoog IQ. Maar niet iedereen met een hoog IQ is hoogbegaafd. Volgens psycholoog Renzulli is iemand met de volgende kenmerken hoogbegaafd: Een IQ van 130 of hoger; Bovengemiddelde of buitengewone capaciteiten; Creativiteit en fantasie; Motivatie/doorzettingsvermogen; Invloed leer- en leefomgeving.

6. Twee werelden

Vaak zijn kinderen die zich op school keurig gedragen, thuis niet te handhaven. Of andersom. De frustratie die de hele dag is opgestapeld komt er uit, vaak gaat dat gepaard met veel emotie. Kinderen kunnen flink in huilen uitbarsten of last hebben van woede-uitbarstingen. Vaak heb je in een klas niet in de gaten hoe een kind thuis is en als het op school onwenselijk gedragt vertoont kan het maar zo zijn dat een kind thuis keurig is.

7. Vaak verward met ADHD

Hoogbegaafde kinderen en kinderen met ADD/ADHD vertonen veel overeenkomstige gedragskenmerken en worden dan ook vaak met elkaar verward. Observatie van de ouders is erg belangrijk bij het stellen van een diagnose. Als de problemen pas beginnen als het kind naar school gaat, is het de vraag of de diagnose ADD/ADHD juist is.

8. Dyslexie en dyscalculie óók bij hoogbegaafden

Intelligentie heeft niets te maken met leerstoornissen. Dyslexie en dyscalculie komt dus ook gewoon bij hoogbegaafden voor.

WINACTIE

Het boek ‘Meer dan slim’ van Corry Wolters helpt je met tips, informatie en praktijkvoorbeelden een hoogbegaafd kind beter te begrijpen. Wil jij kans maken op dit boek? Stuur jouw motivatie naar redactie@primaonderwijs.nl o.v.v. Winactie Meer dan slim. Uit alle inzendingen kiezen wij één winnaar. De winnaar ontvangt het boek daarna zo spoedig mogelijk. Inzenden kan t/m 14 maart 2020.




 


Reacties niet mogelijk

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Nieuwsbrief